Wciąż podkreślam, że analityka HR to przyszłość. Pokazują to badania i trendy dotyczące rozwoju HRu. Dane i fakty, to coś na czym bazuje współczesny HR zarówno w obszarze kompetencji miękkich, jak i twardych.
Przygotowałem krótką notatkę z tego, jak dobrze zaplanować projekt analityczny HR w organizacji. 😊
Powodzenia!
🟡Krok 1 – Definiowanie problemu analitycznego
Analityka HR działa najlepiej kiedy zaczynamy od dobrze zdefiniowanego celu naszych analiz. Im ważniejszy cel dla organizacji tym lepiej.
Przykład: Ocena wpływu jakości rekrutacji na efektywność pracowników.
🟡Krok 2 – Formułowanie hipotez
Ogólny cel warto wyrazić pod postacią możliwych do weryfikacji hipotez. Bez nich, dalsza analiza właściwie nie będzie możliwa.
Przykład: Wyższe wyniki w teście rekrutacyjnym są pozytywnie powiązane z wynikami pracownika po okresie próbnym.
🟡Krok 3 – Zbieranie danych
W tym etapie musi dobrać odpowiednie dane pozwalające nam przetestować nasze hipotezy.
Przykład: dane z systemu rekrutacyjnego, dane z systemu kadrowego, badania pracowników itd.
Jak dobrze zbierać dane w organizacji? – obejrzyj krótki poradnik
🟡Krok 4 – Analiza danych
Na tym etapie zaczynamy analizować nasze dane. Chwytamy za MS Excel, Power BI czy inne oprogramowanie analityczne i zanurzamy się w naszych danych.
Przykłady: obliczenie kluczowych statystyk dla naszych danych, analiza korelacji i regresji, SEM, ML
🟡Krok 5 – Wyciąganie wniosków
To krytyczny element całego procesu analitycznego. To tutaj oceniamy nasze analizy i formułujemy kluczowe wnioski.
Przykład: testy stosowane przez nas w rekrutacji nie pozwalają przewidzieć efektywności w pracy
🟡Krok 6 – Tworzenie rekomendacji
Na tym etapie przekładamy nasze wnioski analityczne na konkretne działania, które powinny zostać wdrożone w organizacji
Przykład: zbudowanie nowych narzędzi selekcji w oparciu o przeprowadzone analizy
🟡Krok 7 – Prezentowanie danych
Dane nie mówią za siebie. Potrzebują odpowiedniej historii, aby oddziaływać na innych.
Przykład: prezentacja do zarządu pokazująca kluczowe działania jakie chcemy wdrożyć w oparciu o przeprowadzone analizy.
🟡Krok 8 – Wdrożenie wniosków
Projekt analityczny służy podejmowaniu odpowiednich akcji.
Wdrożenie wniosków w życie to ostatni i najważniejszy element całego procesu analitycznego. Bez niego, wszystkie poprzednie kroki tracą praktyczne znaczenie.
A jeżeli chcesz dowiedzieć się jeszcze więcej to zerknij na program naszego szkolenia online “Wprowadzenie do analityki HR”.