Dobrze zaprojektowane narzędzie ankietowe to podstawa
Badania ankietowe (np. badania satysfakcji czy zaangażowania) wykonuje dzisiaj bardzo wiele firm. Przeważnie jest to zadanie, które powierza się działowi HR. Na pozór, nie ma nic prostszego, ułożyć pytania i przeprowadzić badanie. Potem opracować wyniki i stworzyć rekomendacje. Jednak źle zaprojektowane narzędzie może przynieść nam bezwartościowe wyniki, z którymi niewiele będziemy w stanie zrobić.
Poniżej lista typowych i najczęstszych błędów w pytaniach ankietowych wraz z przykładami. Oczywiście nie wyczerpuje ona całkowicie tego tematu, ale porusza moim zdaniem najważniejsze kwestie.
Przykłady:
Mój przełożony jest kompetentny i chętnie dzieli się swoją wiedzą.
Moje zadania są ciekawe i dają mi dużo satysfakcji.
Lubię swoją pracę chociaż wymaga ode mnie dużo wysiłku.
Błąd 2 – Alternatywa
Jest to błąd pokrewny do koniunkcji. Znowu spotykamy się z sytuacją, w której człowiek może nie uznawać jednej z dwóch rzeczy poruszonych w pytaniu.
Przykłady:
Lubię swoją pracę ale chętnie spróbuję podjąć się nowych zadań.
Moja praca jest wymagająca ale daje mi dużo satysfakcji i możliwości rozwoju.
Błąd 3 – Podwójna negacja
Jest to błąd, który może wam Wam przysporzyć problemów ze względu na specyfikę języka polskiego. Jednak warto zwrócić na niego uwagę, aby nasze w naszych ankietach nie zrobił się bałagan i żeby były one dla nas jak najbardziej wartościowe, a dla osoby uzupełniającej czytelne.
Przykłady:
Nie lubię kiedy zarząd firmy nie wykazuje zainteresowania sprawami pracowników.
Nie powinniśmy jako firmy nie angażować się program pomocy dzieciom “Szczęśliwy maluch”.
Błąd 4 – Żargon
Szczególnie w dużych organizacjach może funkcjonować żargon. Wyrażenia zrozumiałe dla jednego działu mogą takie nie być dla innego. Żargon może być także niezrozumiały dla nowych pracowników, którzy jeszcze nie zdążyli się z nim zaznajomić.
Przykład:
Każdy pracownik CGB powinien wykonywać swoją pracę rzetelnie.
Błąd 5 – Wieloznaczne terminy
Brak precyzyjności w terminach może powodować nieporozumienie. Spójrzmy na nasz powyższy przykład.
Każdy pracownik CGB powinien wykonywać swoją pracę rzetelnie.
Rzetelnie – czyli tak na prawdę jak? Dla jednego rzetelnie znaczy terminowo, dla drugiego dobrze jakościowo itd… Właśnie dlatego nie powinniśmy używać nieprecyzyjnych wyrażeń w naszych ankietach.
Błąd 6 – Pytanie sugerujące
Jest to taki rodzaj pytania, który właściwie narzuca respondentowi odpowiedź zgodną z naszym oczekiwaniem. Wracając do powyższego przykładu:
Każdy pracownik CGB powinien wykonywać swoją pracę rzetelnie.
Trudno odpowiedzieć, że ludzie nie powinni wykonywać swojej pracy rzetelnie. Takie pytanie nie pokaże nam tego, co nasi pracownicy w rzeczywistości myślą. o danym zjawisku.
Dbajmy o jakość pytań ankietowych
Jeżeli często projektujesz badania satysfakcji pracowników to mam dla Ciebie 5 praktycznych wskazówek, które pomogą Ci podnieść jakość Twoich badań.🙂