Blog

Czego unikać projektując pytania w badaniach ankietowych pracowników?

Dobrze zaprojektowane narzędzie ankietowe to podstawa 

Badania ankietowe (np. badania satysfakcji czy zaangażowania) wykonuje dzisiaj bardzo wiele firm. Przeważnie jest to zadanie, które powierza się działowi HR. Na pozór, nie ma nic prostszego, ułożyć pytania i przeprowadzić badanie. Potem opracować wyniki i stworzyć rekomendacje. Jednak źle zaprojektowane narzędzie może przynieść nam bezwartościowe wyniki, z którymi niewiele będziemy w stanie zrobić.

Poniżej lista typowych i najczęstszych błędów w pytaniach ankietowych wraz z przykładami. Oczywiście nie wyczerpuje ona całkowicie tego tematu, ale porusza moim zdaniem najważniejsze kwestie. 

Błąd 1 – Koniunkcja
Jest to sytuacja, w której w jednym pytaniu pytamy o dwie rzeczy. Osoba, która odpowiada na pytanie, może zgadzać się z jego jedną częścią, a z drugą już nie. W takiej sytuacji nie wie co zaznaczyć.  Elementem charakterystycznym takiego pytania jest spójnik. 
 

Przykłady:

Mój przełożony jest kompetentny i chętnie dzieli się swoją wiedzą.

Moje zadania są ciekawe i dają mi dużo satysfakcji.

Lubię swoją pracę chociaż wymaga ode mnie dużo wysiłku.

Błąd 2 – Alternatywa

Jest to błąd pokrewny do koniunkcji. Znowu spotykamy się z sytuacją, w której człowiek może nie uznawać jednej z dwóch rzeczy poruszonych w pytaniu. 

Przykłady: 

Lubię swoją pracę ale chętnie spróbuję podjąć się nowych zadań.

Moja praca jest wymagająca ale daje mi dużo satysfakcji i możliwości rozwoju.

Błąd 3 – Podwójna negacja

Jest to błąd, który może wam Wam przysporzyć problemów ze względu na specyfikę języka polskiego. Jednak warto zwrócić na niego uwagę, aby nasze w naszych ankietach nie zrobił się bałagan i żeby były one dla nas jak najbardziej wartościowe, a dla osoby uzupełniającej czytelne.

Przykłady:

Nie lubię kiedy zarząd firmy nie wykazuje zainteresowania sprawami pracowników.

Nie powinniśmy jako firmy nie angażować się program pomocy dzieciom „Szczęśliwy maluch”.

Błąd 4 – Żargon

Szczególnie w dużych organizacjach może funkcjonować żargon. Wyrażenia zrozumiałe dla jednego działu mogą takie nie być dla innego. Żargon może być także niezrozumiały dla nowych pracowników, którzy jeszcze nie zdążyli się z nim zaznajomić.  

Przykład:

Każdy pracownik CGB powinien wykonywać swoją pracę rzetelnie.

Błąd 5 – Wieloznaczne terminy

Brak precyzyjności w terminach może powodować nieporozumienie. Spójrzmy na nasz powyższy przykład. 

Każdy pracownik CGB powinien wykonywać swoją pracę rzetelnie.

Rzetelnie – czyli tak na prawdę jak? Dla jednego rzetelnie znaczy terminowo, dla drugiego dobrze jakościowo itd… Właśnie dlatego nie powinniśmy używać nieprecyzyjnych wyrażeń w naszych ankietach. 

Błąd 6 – Pytanie sugerujące

Jest to taki rodzaj pytania, który właściwie narzuca respondentowi odpowiedź zgodną z naszym oczekiwaniem. Wracając do powyższego przykładu:

Każdy pracownik CGB powinien wykonywać swoją pracę rzetelnie.

Trudno odpowiedzieć, że ludzie nie powinni wykonywać swojej pracy rzetelnie. Takie pytanie nie pokaże nam tego, co nasi pracownicy w rzeczywistości myślą. o danym zjawisku.

Dbajmy o jakość pytań ankietowych

Podsumowując, warto pamiętać o tych często popełnianych błędach podczas projektowania naszych ankiet w HR, aby nie wprowadzać naszych pracowników w zakłopotanie. Dbanie o jakość pytań ankietowych pozwoli nam również uzyskać wartościowe wyniki. A jeśli temat Was interesuje i chcielibyście go zgłębić to polecam np. Fields, D. L. (2002). Taking the measure of work: A guide to validated scales for organizational research and diagnosis.  Kliknij tutaj, aby zobaczyć moją recenzję tej pozycji. 🙂
 

Jeżeli często projektujesz badania satysfakcji pracowników to mam dla Ciebie 5 praktycznych wskazówek, które pomogą Ci podnieść jakość Twoich badań.🙂

Posty powiązane

Zostaw komentarz

Preferencje prywatności
Kiedy odwiedzasz naszą stronę internetową, może ona przechowywać za pośrednictwem Twojej przeglądarki informacje z określonych usług, zazwyczaj w postaci plików cookie. Tutaj możesz zmienić swoje preferencje dotyczące prywatności. Należy pamiętać, że blokowanie niektórych rodzajów plików cookie może wpłynąć na Twoje wrażenia z korzystania z naszej witryny internetowej i oferowanych przez nas usług.